دانستنی هایی در مورد موکت

با تاریخچه موکت آشنا شویم…

تاریخچه موکت ها

باتوجه به پیشرفتی که روز به روز در تکنولوژی شکل می گیرد و باعث تغییر مدام زندگی افراد می گردد، موکت ها و کفپوش ها نیز نتوانستند همانند قبل تولید و استفاده شوند و تکامل خاص خود را همواره داشته اند.

در این مقاله از موکت فیروزه به بررسی سیر تکامل موکت ها و کفپوش ها می پردازیم.


یکی از تاریخچه های جالبی که نیاز است انسانها با آن آشنا شوند تاریخچه سیر تکامل موکت در ایران می باشد. تاریخچه تکامل موکت در ایران به این صورت بوده است:

مهدی ذره بینی که فارغ التحصیل مقطع دکترا در دانشگاه لیدز بوده در سال ۱۳۴۷ از عمو و پدرش درخواست می کند که در جشن فارغ التحصیلی وی شرکت کنند.

بنابر خواسته ای که مهدی ذره بینی از پدر و عموی خویش می کند، آنها به لیدز سفر می کنند و مهدی ذره بینی پدر و عموی خویش را به بازدید از کارخانه هایی می برد که در زمان تحقیقات خود از آنها اطلاعات گردآوری می کرده است.

از قضا یکی از آن کارخانه ها، کارخانه پای وتر بوده که به تولید موکت مشغول بوده است.

با اینکه خانواده ذره بینی به تجارت آهن در ایران مشغول بودند اما هنگام بازدید از این کارخانه تصمیم به احداث کارخانه ای مشابه پای وتر برای تولید موکت های ایرانی می کنند.

پس از بازگشت آنها به ایران، خانواده ذره بینی مقدمات احداث کارخانه را فراهم می کنند و با مشارکت پرواس که اولین واحد تولید منسوجات بی بافت بود، کارخانه را احداث کردند.

کارخانه ی احداثی خانواده ذره بینی و پرواس اولین واحد تولید موکت بی بافت در کل خاورمیانه بود. در واقع می توان گفت ایران از نظر تولید موکت بی بافت از اسرائیل هم جلو زد!

زمانی که کارخانه برادران ذره بینی تاسیس گشت، در کل ایران افراد ایده ای برای استفاده از محصولات تولیدی این کارخانه نداشتند به همین دلیل پدر این خانواده که مدت زمان زیادی در حوزه ی چرم و کفش کار می کرد، به سراغ عامل فروش خود رفت و همه کفش‌فروشی‌هایی را که با وی در ارتباط بودند، به موکت‌فروشی تبدیل کرد.

تلاش خانواده ذره بینی تا سال ۵۷ آنقدر ادامه داشت که توانستند کارخانه احداثی خود را بسیار توسعه دهند. این درحالی بود که عموی آقای ذره بینی با مهاجرت به انگلیس توانست به بزرگ ترین تولیدکننده الیاف در اروپا تبدیل شود.

خانواده ذره بینی سبب شدند در سال های ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۰ کارخانه هایی در جهت تولید موکت های با کیفیت ایرانی احداث شوند که باعث جلب رضایت مصرف کنندگان بسیاری می گردند.

امروزه انواع موکت‌ها با طرح‌ها و کاربری‌های گوناگونی در موکت فیروزه تولید می‌شوند که حتی می‌توانند سخت‌پسندترین مصرف‌کننده‌ها را هم راضی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *