ترفندها, دانستنی هایی در مورد موکت, محافظت از موکت

تعمییر و بهداشت موکت

اینکه یک سیگار روی موکت افتاده یا اتوی داغ از دست تان رها شده و یا به طور تصادفی تکه ای ذغال یا هر چیز دیگری سطح موکت را سوزانده باشد،دیگر مساله نگران کننده‌ای نیست.
موضوع مهم اینست که برای سوختگی موکت چه باید کرد؟
آیا می بایست به کلی کفپوش تعویض شود یا برای تعمیر موکت سوخته راه و چاره ای وجود دارد؟ یک علامت سوختگی روی موکت در هر اندازه ای که باشد، ناخوشایند است. هیچکس نمی خواهد آثار سوختگی های بزرگ و کوچک روی کفپوش منزل دیده شود. در این مورد اولین فکری که به ذهن می رسد اینه که به طور کلی موکت را عوض کنیم؟
پاسخ خیر است

خرید موکت هزینه بر است و نباید به خاطر لکه سوختگی و یک ایراد در بخشی از کفپوش، آن را دور انداخت. با کمی صبر و حوصله می توانید محل سوختگی موکت را رفو کنید به طوری که هیچکس متوجه
سوختگی نشود.

در ادامه با ما باشید.......

برش ناحیه سوخته

    

اگر سوختگی سطحی و کوچک است، می‌توانید با یک قیچی تیز قسمت سوخته موکت را برش دهید. دقت کنید فقط ناحیه سوخته را ببرید تا به بقیه موکت آسیب نرسانید.

قطعات اضافی موکت

         

اگر از نصب موکت، تکه‌ای اضافی دارید، می‌توانید همان قسمت را با ناحیه سوخته جایگزین کنید. برای این کار:ناحیه سوخته را برش دهید.
قطعه اضافی را به همان اندازه بریده و در محل قرار دهید. 
برای ثابت کردن، می‌توانید از چسب مخصوص موکت یا چسب دوطرفه استفاده کنید.

شانه کردن الیاف موکت

              

اگر سوختگی خیلی کوچک و سطحی است، با یک شانه کوچک (مثل مسواک) الیاف اطراف سوختگی را مرتب کنید تا محل سوختگی کمتر به چشم بیاید.

اگر بعد از برش و شانه‌کردن، موکت هنوز خوب به نظر نمی‌رسد، می‌توانید از یک چسب موکت مخصوص یا چسب مایع برای چسباندن الیاف‌های شانه‌شده استفاده کنید.
مخلوط کردن با الیاف مشابه

    

می‌توانید از الیاف مشابه (مثلاً از قسمت‌های مخفی موکت) یا اگر قسمتی اضافی از موکت هنگام نصب را دارید با یک تیغ پرزهای موکت را جدا کرده و در قسمت مورد نظر آن‌ها را با چسب به محل سوختگی اضافه کنید. این روش‌ها معمولاً برای سوختگی‌های سطحی و کوچک مناسب هستند. اگر سوختگی بیشتر یا عمیق‌تر باشد، شاید نیاز به ترمیم حرفه‌ای داشته باشید.

اگر موکت شما زیاد کثیف میشود در محل پر رفت و آمدی قرار دارد یا حتی فرورفتگی هایی بر اثر فشار پایه‌های مبل و صندلی در آن به وجود آمده میتواند این بخش از این مقاله برای شما جذاب و کاربردی باشد.

تمیز کردن سریع لکه‌ها

اگر چیزی روی موکت ریخته شد، فوراً آن را تمیز کنید تا لکه جذب موکت نشود. از یک دستمال سفید برای جذب رطوبت استفاده کنید و سپس با محلول آب و سرکه یا آب و مایع ظرفشویی لکه را پاک کنید.

استفاده از یخ برای رفع فرو رفتگی‌ها

اگر پایه‌های مبلمان باعث فرو رفتگی در موکت شده‌اند، یک قالب یخ را روی آن بگذارید تا الیاف موکت مرطوب شوند. سپس با یک شانه یا مسواک نرم الیاف را به حالت طبیعی بازگردانید.
برای جلوگیری از فرو رفتگی موکت در اثر پایه‌ها سنگین مبلمان، می‌توانید از محافظ‌های پایه (مثل پد‌های لاستیکی یا پارچه‌ای) استفاده کنید.

از بین بردن بوی موکت

برای از بین بردن بوی نامطبوع از موکت، مقداری جوش شیرین را روی سطح آن بپاشید و بعد از چند ساعت جاروبرقی بکشید. این کار بوی موکت را بهبود می‌بخشد.
هر چند ماه یک‌بار، موکت را با بخارشوی یا دستگاه شستشوی مخصوص موکت تمیز کنید تا تمام گرد و غبار و آلودگی‌های عمیق حذف شوند و عمر موکت افزایش یابد.

چرخاندن موکت‌ها برای جلوگیری از ساییدگی

اگر قسمتی از موکت بیشتر در معرض رفت‌وآمد است، هر چند وقت یک‌بار موکت را بچرخانید تا الیاف در همه بخش‌ها به طور یکنواخت فرسوده شوند.

این ترفندها به شما کمک می‌کنند که موکت‌های خود را سالم و تمیز نگه دارید و عمر آن‌ها را افزایش دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *